De Nieuwe Harmonie werd opgericht in april 1996 en is daarmee het jongste harmonieorkest van Lommel. Sinds 2011 staat dirigent Harold Lenssen aan de pupiter waar hij samen met de muzikanten van de Nieuwe Harmonie werkt aan wat de kern van musiceren is: noten samenbrengen tot muziek, indrukken samenbrengen tot muzikaal gevoel, instrumenten samenbrengen tot een orkest en mensen samenbrengen tot een groep. Of noem het streven naar “nieuwe harmonie” op muzikaal en sociaal vlak.

De vereniging wordt gevormd door mensen van allerlei pluimage. Van jong tot oud(er), van klein tot groot, van beginneling tot doorwinterde muzikant. Al deze schakels integreren in een stevige ketting, is een uitdaging en belangrijke doelstelling van het orkest.

De jonge vereniging heeft er al verschillende opmerkelijke muzikale hoogtepunten opzitten. Zo concerteerden ze op unieke locaties zoals het Sint-Baafsplein in Gent en de Singel in Antwerpen. In Lommel kon u dit orkest reeds bezighoren op de Lommelse Kerstsuite, de inhuldiging van de beiaard, diverse parkconcerten en concerten in het thema van de Week van de Amateurkunsten.

Daarnaast nemen ze regelmatig deel aan provinciale en nationale orkestwedstrijden waar ze steeds mooie resultaten behaalden en zelfs enkele keren kampioen werden. Het hoogtepunt in de muzikale jaren van deze vereniging is zonder twijfel de deelname aan het Wereld Muziek Concours in Kerkrade (NL) in 2001. De maandenlange voorbereiding en inzet werd beloond met de titel van wereldkampioen in de concertwedstrijd voor harmonieorkesten in 2de divisie.

De Nieuwe Harmonie wil vol enthousiasme een harmonieorkest uitbouwen dat een mooie plaats verdient in het hedendaags en dynamisch culturele leven van de stad Lommel en daarbuiten.

De Nieuwe Harmonie repeteert elke vrijdagavond om 20.30u in buurthuis De Hanekap in Lommel. De repetitie van het jeugdharmonieorkest start om 19u00.